Det kan Lejernes LO Hovedstaden gøre for dig
Lejernes LO Hovedstaden giver lejere og andelshavere råd og vejledning om deres bolig, og om nødvendigt også bistand, hvis der skal føres sager ved huslejenævn eller beboerklagenævn. Vores tilbud gælder såvel enkeltpersoner som beboerforeninger.
Vi kan hjælpe dig med råd og vejledning om blandt andet: Indflytning, fraflytning, huslejens størrelse, indvendig vedligeholdelse, bytte, husorden, byfornyelse, afdelingsmøder i din almene afdeling, stiftelse af beboerrepræsentation, aftalt boligforbedring og meget, meget mere.
Hvert år ringer vores telefoner 30.000 gange, 4.000 mennesker kommer ind til os personligt og vi besvarer ca. 10.000 mails. Og 2.000 gange hvert år opretter vi en sag på et problem. Alle, der har behov, får hjælp.
Lejer du et erhvervslokale, kan vi også bistå dig med fortolkning af love og regler.
Har du brug for advokatbistand, kan vi henvise dig til dygtige boligadvokater, som er specialister i at repræsentere lejere, erhvervslejere og andelshavere. Dit kontingent dækker til en vurdering af sagen, men ikke advokatsalæret i øvrigt.
Som medlem har du adgang til rådgivning inden for alle aspekter ved det at bo til leje eller være andelshaver: Juridisk rådgivning, byggesagkyndig rådgivning og organisatorisk rådgivning.
Bor du i en ejendom, hvor der er større byggeprojekter, kan du købe byggesagkyndig rådgivning. Det gælder også, hvis der er tale om byfornyelse.
Som medlem af Lejernes LO Hovedstaden bliver du informeret om dine rettigheder og om nye forhold på leje- og andelsboligområdet – du modtager blade og nyhedsbreve.
Ønsker du at organisere dine naboer i en forening, vil vi også bistå dig med det.
Endelig har du som medlem mulighed for at opnå rabatter på en lang række varer og ydelser – for eksempel maling, tøj og rejser.
Som medlem af Lejernes LO Hovedstaden er du med til at sikre rettighederne for lejere og andelshavere, og du er også med til at støtte andre medlemmer, som har behov for ekstraordinær hjælp. Cirka. 25 procent af budgettet i Lejernes LO Hovedstaden går til politisk og organisatorisk arbejde til fordel for lejere og andelshavere. Cirka 60 procent af vores indtægter går til rådgivning og bistand til medlemmerne.
Brug Lejernes LO Hovedstaden som en forsikring
Som medlem af Lejernes LO Hovedstaden har du en forsikring mod at blive behandlet dårligt. Mandag til torsdag 10-16 kan du ringe til os og få telefonisk rådgivning. Som medlem kan du også sende os dine spørgsmål og bekymringer via e-mail, og du kan normalt forvente et svar inden for to dage, hvis de ikke kræver grundige undersøgelse.
Vores kontor er åben for personlig rådgivning mandag til onsdag fra 13-15 og torsdag fra 14-17.
Vores rådgivning er baseret på hjælp til selvhjælp. Det betyder, at vi sammen med dig vil vurdere, om du for eksempel selv kan skrive de breve, eller i øvrigt foretage det, der er nødvendigt, hvis du har et problem. Er din sag kompliceret eller har du af en eller anden grund ikke mulighed for at gøre tingene selv, vil vi kunne føre sagen for dig.
Hvis din sag indbringes for huslejenævnet, ankenævnet eller beboerklagenævnet, skal du være opmærksom på, at Lejernes LO Hovedstadens medarbejdere ikke deltager i nævnenes møder eller besigtigelser. Det er ikke nødvendigt, idet der i alle nævn sidder lejerrepræsentanter. Disse repræsentanter er for 95 % vedkommende udpeget af LLO.
33.000 mennesker kan ikke tage fejl!
Lejernes LO Hovedstaden har ca. 6.000 enkeltmedlemmer og cirka. 27.000 medlemmer via foreninger.
Lejernes LO Hovedstaden lever af kontingentindtægter for 90 procent vedkommende. 10 procent af indtægterne kommer fra konsulentvirksomhed ved byggesagsrådgivning og salg af andre serviceydelser. Lejernes LO Hovedstaden modtager ikke offentlig støtte.