Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Jeg er medlem                                 Jeg er ikke medlem

05-12-2019 h

Gode takter i Regeringens 5,2-udspil – men der mangler én vigtig brik!

LLO hilser det velkomment, at Regeringen vil sætte ind overfor de kortsigtede og spekulative ejendomsinvesteringer som paragraf 5,2 i boligreguleringsloven giver mulighed for.

Overordnet er det rigtig positivt, at man tager fat på problemet, men desværre vil indgrebet, trods gode takter med bl.a. større miljøkrav, ikke have den nødvendige  effekt på det virkelige problem med 5.2. – de alt for høje huslejer!

Helt grundlæggende mangler der et tiltag, der skulle gøre noget ved det nuværende høje huslejeniveau, for om det er et pensionsselskab eller en kapitalfond, der opkræver en meget høj husleje, det spiller selvsagt ikke den store rolle for den enkelte lejer.

“Vi mangler en “krog” i omkostningerne, altså en sammenhæng imellem udlejers forbedringsudgifter og så den endelige husleje”, udtaler Helene Toxværd, landsformand i LLO. Hun fortsætter: “Dét vil kunne tage toppen af de meget høje huslejer, og hjælpe lejerne, hvis sagerne skal prøves i huslejenævn eller ved domstolene.”

“Vi er i øvrigt glade for, at andelshaverne fredes i denne omgang, og ikke længere kan bruges som gidsler af udlejerne. Nu kan vi tale om lejeboliger i stedet for andelsboliger og dét er positivt.” Afslutter Helene Toxværd.

LLO følger forhandlingerne og holder tæt kontakt til Regeringen og Folketingets partier for at tale lejernes sag.

Du kan læse LLO’s uddybende vurdering her

 

 

 

 

Læs mere…
05-12-2019 h

LLO’s vurdering af regeringens udspil om BRL § 5,2.

Samlet konklusion

Indgrebet begrænser kraftigt handel med udlejningsejendomme og blokerer dermed for flere udenlandske opkøb. Men indgrebet ændrer ikke grundlæggende på det forhold, at 5.2-moderniseringer udgrænser arbejder- og middelklasse eller fører til brat faldende boligforbrug i de større byer.

 

Karensperiode indføres

Regeringen foreslår, at der skal gå 10 år fra en ejer køber en ejendom, til de kan hæve huslejen efter den omstridte § 5, stk. 2

Positivt

Standser effektivt udenlandske opkøb med kort sigte.

Negativt

Standser ikke 5.2-moderniseringer hos nuværende ejere – den er skræddersyet til pensionskassernes (og andre store danske udlejeres) forhold.

Forslaget kan fastfryse ejerforholdene, dvs. ingen nye andelsboligforeninger.

 

Fjernelse af væsentlighedskriteriet

I dag skal en 5,2 husleje være 10% eller mere for høj, førend huslejen kan sættes ned. Dette foreslås ændret så lejen kan sættes ned, hvis den er for høj.

Positivt

Forslaget vil tage toppen af ”glidningen” i huslejen.

Negativt

Bestemmelsen ændrer ikke på det forhold, at udlejer i boligretten har overvældende muligheder for at præsentere sammenligningslejemål med høj leje.

Huslejen bliver stadigvæk langt højere end almene boliger, selvom boligerne er ens. En fjernelse af væsentlighedskriteriet kommer ikke til at ændre på denne forskel:

En gennemmoderniseret almen bolig med nye installationer, optimerede energiforhold, nye badeværelser og køkkener samt optimeret og velvedligeholdt klimaskærm koster i København 1.200 kr./ kvm/år (kilde: FSB).

En DEAS-moderniseret 5.2-bolig i København- dvs. nyt bad, køkken og indfræset el, men ingen andre forbedringer eller vedligeholdelse– koster p.t. ved udlejning typisk mellem 1.500 og 1.600 kr. /kvm/år.

 

Krav om Energimærke C, hvis der skal laves 5,2.

Ministeren lægger op til at ejendomme skal have energimærke A-C for at kunne opkræve 5,2-husleje. I dag er kravet A-D.

Positivt

Forbedrer energiforholdene, lejer kan spare mellem 20 og 30 kr/kvm/år

Skærer de dårligste ejendomme ud af 5.2 (hvis umuligt at bringe op på C)

Fordyrer 5.2-investeringen med i gennemsnit 59.000 kr., hvis udgiften ikke indregnes i bundgrænsen

Negativt

Forøger det lejedes værdi og medfører endnu højere leje end nuværende 5.2

Forhindrer ikke overgang til 5.2 i de allerfleste ejendomme

Fjerner ikke motivationen til at presse de gamle lejere ud, den såkaldte ”shake the building”-metode.

 

Valuarvurderingerne fredes:

De valuarvurderinger andelsboligforeninger senest har fået foretaget, vil ikke udløbe efter 18 måneder som i dag, men vil kunne fastfryses på ubestemt tid.

Dette forslag holder hånden under andelshaverne, som ikke påvirkes af et indgreb på lejeboligmarkedet.

Forslaget minder meget om et forslag LLO selv har fremsendt tidligere og Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) har meldt ud, at de er tilfredse.

LLO finder det meget positivt at andelshaverne ikke længere skal tages som gidsler i debatten om husleje på lejemarkedet.

 

Hvad mangler?

Der mangler et indgreb, der gør boligerne billigere.

LLO har under hele forløbet krævet en fjernelse af § 5, stk. 2.

Med dette indgreb fortsætter 5,2 med at gøre lejeboligerne dyrere i København:

Ekspertudvalget kom fx frem til at singler mindst skal have en længere videregående uddannelse for at have luft nok i økonomien til at betale 5,2-huslejen i København og par skal mindst være faglærte for at have råd til 5,2.

Disse huslejeniveauer vil være uændrede, for ejendomme der har energimærke C, og som ikke er omfattet af karensperioden.

LLO mener, at problemet er de høje huslejer. Ikke om det er en ny eller gammel ejer, der opkræver den høje husleje.

 

Hvad sker der nu?

Efter regeringens udspil, indkalder ministeren til yderligere politiske forhandlinger, med henblik på at lave en politisk aftale.

LLO fører tæt dialog med de politiske partier og ministeren, og bidrager med fakta, erfaringer og synspunkter på lejernes vegne.

Læs mere…
28-11-2019 h

OPSKRUEDE VALUARVURDERINGER PÅ ANDELSBOLIGMARKEDET!

Tre store banker advarer om alt for høje andelsboligpriser.

Nordea, Sydbank og Arbejdernes Landsbank fortæller alle de samme historier om andelsboligforeninger med bekymrende høje valuar-vurderinger.

Værdiansættelserne opleves at svinge med over hundrede procent, mellem de mest konservative og de mest aggressive vurderinger.

Læs artiklen på DR.DK

 

Læs mere…
20-11-2019 h

Andelshavere melder sig definitivt ud af kampen om byer for alle

Ligesom Liberal Alliance melder ABF (Andelsboligernes Fællesrepræsentation) nu klart ud, at de ikke ønsker bedre vilkår for lejerne, på trods af massive problemer med udenlandske kapitalfonde.

Folketingets partier kigger lige nu på muligheden for at få ændret den paragraf, der gør det muligt at sætte huslejen meget højt op, og som tømmer de store byer for betalelige boliger.

Drøftelserne tager udgangspunkt i den rapport et ministerielt ekspertudvalg fremlagde i oktober.

 

Ingen forbedringer til lejerne af hensyn til andelshavernes friværdier

I weekenden gik Liberal Alliance fra de politiske forhandlinger, og i går meldte Andelsboligernes Fællesrepræsentation (ABF) ud, at ingen af ekspertgruppens løsninger er acceptable for ABF.

ABF’s direktør Jan Hansen udtaler i går til Berlingske:

”Der er ikke noget af det [ekspertudvalgets anbefalinger -red], der er spiseligt. Ligegyldigt om man vælger det ene, det andet eller det tredje, vil det få en negativ konsekvens for andelsboligforeningerne."

Ikke engang kravet om at boligerne skal være mere klimavenlige førend der kan kræves høj husleje, kan således accepteres.

 

Lejerne betaler for andelshavernes værdistigninger

Andelsboligerne bliver påvirket, fordi de sammenligner ejendommens værdi med udlejningsejendomme.

Jo højere husleje lejerne betaler, jo højere værdi har udlejningsejendommen. Andelshaverne må spejle sig i denne udvikling, og oplever derfor de samme værdistigninger som udlejningsejendommene, selvom de ikke lejer noget ud.

Værdien af udlejningsejendomme er mere end tredoblet siden 1995 (renset for inflation), andelshaverne har igen oplevet de samme værdistigninger.

 

LLO klar med redningsplanke til andelshaverne

LLO har foreslået at de nuværende valuarvurderinger får lov at fortsætte i 10 år.

På den måde får andelshaverne ikke et tab med det samme, og et fald i valuarvurderingen vil blive opvejet af de naturlige værdistigninger ejendommen vil opleve i løbet af 10 år

”I LLO er vi skuffede over ABF. Alt der medfører, selv et beskedent fald i andelshavernes friværdier afvises, imens udlejers gevinst ved at smide de gamle lejere ud bliver større og større.” Udtaler Helene Toxværd, landsformand i LLO og fortsætter:

”Mange af de tidligere lejere, der stiftede en andelsboligforening og blev andelshavere, ville ikke have den mulighed i dag, fordi de høje huslejer har pustet ejendomspriserne for højt op. Hvis man skal stifte en andelsbolig i dag, man låne om kap med kapitalfonde som Blackstone, og det kan almindelige mennesker ikke. Det er derfor en meget kortsigtet strategi ABF har valgt”.

 

Fakta:

Om valuarvurderinger:

Valuarvurderingen afhænger ikke af hvad lejeindtægten er nu. Vurderingen baseres i stedet på en valuars vurdering af, hvad ejendommen ville være værd, hvis alle de nuværende andelshavere flyttede, der blev brugt penge på at modernisere ejendommen og sætte huslejen op efter den dyre huslejeparagraf 5,2. Dette omregnes til nutidsværdier.

Ejendommens værdi stiger derfor selvom ejendommen fx har ældgamle køkkener og badeværelser. Den stiger nemlig allerede på grund af potentialet for forbedringer.

Næsten ingen nystiftede andelsboliger:

Ekspertudvalget har tydeliggjort, at der kun omdannes 500 lejeboliger til andelsboliger om året p.t. Det er ca. en syvendedel af hvad der blev stiftet før finanskrisen.

Læs mere…
15-11-2019 h

Bliver du som lejer truet med opsigelse?

Der er i øjeblikke en lang række medieindslag om udlejere, som forsøger at "ryste" deres lejere til at sige op og flytte.

Den slet skjulte hensigt er ofte, at "gamle" lejere betaler markant mindre i husleje end nye, når udlejer kan modernisere et lejemål (§ 5,2.) inden genudlejning.

 

Har du en historie at fortælle?

Vi hører gerne fra lejere, som på en eller anden vis er i samme situation - at deres udlejer truer dem med opsigelser eller forsøger at gøre livet besværligt for lejerne.

I kan enten skrive til tvp@llo.dk eller via Messenger på LLO's Facebook.

 

P1 Morgen interviewer en lejer, hvor deres udlejer kræver 150.000 kroner pr. lejer for at lejerne i hans ejendom skal kunne have vaske- og opvaskemaskine i deres lejemål.

Lejerne venter nu på en stævning og er opsagt pr. 1.1.2020.

 

Hør mere i P1 Morgen, hvor også LLO og Ejendom Danmark debaterer

 

Læs her om et lignende tilfælde, hvor udlejer "kun" kræver en godtgørelse på 75.000 kroner.

Læs mere…
15-11-2019 h

Vaskemaskine sender Sarah og familien på gaden

Lejernes LO vurderer, at stadig flere udlejere forsøger at 'ryste' lejere ud af deres boliger.
Følg linket og læs historien om familien.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/vaskemaskine-sender-sarah-og-familien-paa-gaden-det-er-chikane

Læs mere…
14-11-2019 h

Medlemsrådgiver søges

Medlemsrådgiver (ikke-akademisk)

Lejernes LO Hovedstaden, København

Vil du gerne arbejde selvstændigt med en spændende lovgivning?

Kan du lide at rådgive? Vil du gerne have gode, engagerede og dygtige kolleger?

Så vil vi gerne høre fra dig, for vi oplever medlemstilgang.

Din formelle baggrund er ikke afgørende. Du kan fx være bankuddannet, ejendomsadministrator eller ejendomsmægler og har flair for og erfaring med paragraffer og tal. Det er et stort plus, hvis du har beskæftiget dig med boliger eller udlejning. Og så er du en venlig og empatisk person. Er du den rette, vil du få gode muligheder for personlig og faglig udvikling.

En medlemsrådgiver i LLO Hovedstaden rådgiver LLOs medlemmer om deres rettigheder og muligheder og fører sager i bl.a. huslejenævn, beboerklagenævn, fogedretten og byretten for at medlemmerne kan få det fulde udbytte af lovgivningen.

En medlemsrådgiver i LLO Hovedstaden har en stor og bred kontakt til medlemmer, tillidsvalgte, med- og modparter.

Lejernes LO Hovedstaden repræsenterer 40.000 lejere, som opsøger os for at få hjælp til deres boligsituation. Oftest rådgiver vi – ca. 25.000 gange om året – så vores medlemmer selv kan håndtere et problem eller en mulighed. Ca. 2.600 gange åbner en af vores 18 rådgivere en sag og så tager vi gerne en tvist i et nævn eller et retslokale.

Lejernes LO Hovedstaden har et sekretariat i hjertet af København med 26 medarbejdere med vidt forskellige uddannelser og baggrunde. Vi har en flad ledelsesstruktur og vores medarbejdere tager – og får – stort selvstændigt ansvar for at løse deres opgaver. Vi lægger meget vægt på faglig udvikling – både for den enkelte medarbejder og i vores samarbejde med hinanden. På vores arbejdsplads hersker en uhøjtidelig og tillidsfuld stemning.

Lejernes LO Hovedstaden er en forening med et politisk sigte, nemlig at give lejerne så gode forhold som muligt. Som rådgiver arbejder du inden for lovgivningens rammer, men ser du, at vores medlemmer støder på urimeligheder, så er der kort vej til at skubbe til de politiske rammer.

Vil du vide mere, så ring til direktør Claus Højte på 36 90 28 74 eller til juridisk chef Jakob Møldrup-Lakjer på 
33 11 30 75.

Vi skal have din ansøgning senest 2. december 2019 på dih@lloh.dk.

Vi afholder ansættelsessamtaler i uge 50. Vi vil nemlig gerne ansætte vores nye kollega pr. 1. februar 2020

Læs mere…
09-11-2019 h

Pensionskasserne sætter huslejerne markant op

Den amerikanske kapitalfond Blackstone er blevet skræmmebillede på griske ejendomsmatadorer, som jager almindelige lønmodtagere ud af storbyerne. Men en stor del af udlejningskarreerne ejes af lønmodtagernes egne pensionskasser. Og de sætter også huslejerne markant op.

Hør mere i Orientering på P1.

 

Læs mere…
05-11-2019 h

Pressemeddelelse: Ekspertrapport dokumenterer: Stigende økonomiske gevinster til udlejer, når lejeboligen opsiges

Nye tal viser hvor stor huslejestigning udlejer kan kræve, når ældre lejere flytter og boligen renoveres.

Større og større forskel på almindelig husleje og 5,2-husleje

Ekspertudvalget om boligreguleringslovens § 5, stk. 2 har i sidste uge offentliggjort at den gennemsnitlige husleje efter lejelovens almindelige regler er 791 kr. pr. m2 pr. år. og at 5,2-huslejen er 1.407 kr. Da ministeriet senest undersøgte spørgsmålet (i 2009) var tallene hhv. 504 kr. for almindelig husleje og 860 kr. for husleje fastsat efter 5,2-reglen.

Forskellen er således gået fra at være 354 kr. i 2007 til 616 kr. i 2019 en forskel på 74 %.

Hvis der er tale om et lejemål på 75 kvadratmeter, kan udlejeren i gennemsnit sætte huslejen op med 46.200 kr. om året i 2019 mod 26.500 kr. i 2007.

Et usundt system

”Det er et usundt system, der forgylder udlejeren, hvis lejeren opsiges. Det kan friste svage sjæle, og vi oplever at flere og flere udlejere fristes.” Udtaler LLO’s landsformand, Helene Toxværd.

Folketingets partier drøfter om den regel, der giver de store gevinster til udlejer, ved fraflytning, nemlig boligreguleringslovens § 5,2 skal videreføres. Hos LLO er svaret klart: ”Vi mener, at paragraffen skal afskaffes. Det vil stoppe udlejers belønning for at komme af med de gamle lejere, og give et rimeligt huslejeniveau, så alle har råd til at bo i de store byer.”

Pressekontakt tlf.

Tlf. 33 86 09 21 og llo@llo.dk

Ekspertudvalgets rapport findes her

LLO’s læsevejledning og kommentar til rapporten kan læses her

Læs mere…
29-10-2019 h

LLO: Afskaf boligreguleringslovens § 5. stk. 2.

Lejelovgivningen udhuler adgangen til boliger for ganske almindelige mennesker – det er tid til handling! 

 Brugen af paragraf 5. stk.2. udhuler almindelige menneskers ret til at leve et liv i tryghed og med en hverdag der – også økonomisk – hænger sammen.    

 

  • Huslejen i 5.2. moderniserede lejligheder er steget med 63% siden 2007 og huslejen fordobles næsten når udlejerne bruger 5,2 paragraffen.  

  • Allerede i dag er 38% af de lejemål, der kan 5,2-moderniseres blevet det og det kan mærkes, både for dem, der har måttet leje en af disse lejligheder og for dem, der tvinges længere og længere væk fra job, familie og venner, fordi de simpelthen ikke kan finde lejligheder de har råd til at bo i. 

 

Der skal handles - og det haster 

Det er første gang i mere end tyve år, at brugen og virkningerne af paragraf 5.2 er blevet undersøgt så grundigt som i den netop offentliggjorte rapport og nu er tiden kommet til, at man fra politisk side også handler på denne viden  

Byerne bliver med 5,2 for dyr til at par med lave indkomster, og singler med mellemindkomster har råd til at bo i byen.  

Nye køkkener og bad udløser store huslejestigninger efter de store investorers skøn. Huslejestigninger bør i stedet afhænge af objektive kriterier, nemlig afholdte udgifter. 

Derfor er tiden inde til at gøre op med paragraf 5 stk. 2. Vi mener, at byerne skal være for alle, også dem der har været med til at bygge den og dem der er med til at holde den i gang. 

Læs mere…
28-10-2019 h

FN til Danmark: Husk de betalelige boliger og drop ghettopakken!

 

 

Danmark har tiltrådt konventionen om økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder. Dermed følger en række krav og minimumsbetingelser, som Danmark forpligter sig til at overholde;  bl.a. at sørge for, at deres borgere har adgang til en passende bolig og til fortsat forbedring af egne levevilkår. 

Den 18. oktober kom FNs komite vedr. økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder, med følgende kritik:

“ Komiteen udtrykker bekymring over manglen på betalelige boliger hos medlemsstaten [Danmark -red.], hvilket forværres af den stigende tendens med erhvervelse af ejendomme af private investorer, der i henhold til lov om midlertidig regulering af boligforhold § 5, stk. 2 har tilladelse til at hæve huslejen til ”det lejedes værdi (artikel 11)” [egen oversættelse].

Komiteen anbefaler at Danmark

”bygger flere betalelige boliger og […] identificerer nødvendige skridt mod urimelige      huslejeniveauer og huslejeforhøjelser.” [egen oversættelse].

FN har altså vurderet, at Danmark ikke foretager sig nødvendige for at sikre denne adgang og kritiserer blandt andet, at loven giver mulighed for ’renovictions’, dvs. lejeforhøjelser så store, at man ikke har råd til at bo.

I LLO forstår vi ovennævnte som et vink med en vognstang:

  • Hvis §5,2 beholdes i sin nuværende form, svækker det Danmark mulighed for at leve op til FNs anbefaling og de konventioner vi selv har tilsluttet os.

Og beskeden må derfor være klar:

  • Gør noget ved boligreguleringslovens § 5,stk. 2.

En betalelig bolig er en menneskeret!

Men ikke kun § 5, stk. 2. møder kritik fra FN, det gør den såkaldte ”Ghettopakken” også:

Komiteen er bekymret over, at [ghettopakken] krænker rettigheder som f.eks. opholdsret og forældres frihed til at vælge deres børns uddannelse. Komiteen er også bekymret over, at loven er diskriminerende, da den blandt andet indfører kategorisering af områder som ”ghettoer” defineret af andelen af ​​indbyggere fra ”ikke-vestlige” lande, hvilket ikke kun resulterer i forskelsbehandling på grund af etnisk oprindelse og nationalitet, men også yderligere marginaliserer dem og sørger for en fordobling af straffe for forbrydelser begået i ”øgede strafzoner” [egen oversættelse].

I LLO håber vi, at det gør indtryk, når Danmark på denne måde får kritik fra den komité i FN, der skal påse, at vi overholder de konventioner, vi har tilsluttet os.

Du kan læse hele rapporten her: https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CESCR/Shared%20Documents/DNK/E_C-12_DNK_CO_6_37523_E.docx

 

Du kan læse de refererede afsnit (på engelsk) nedenfor:

49.                 The Committee expresses concern at the shortage of affordable housing in the State party, which is exacerbated by the increasing trend of the acquisition of properties by private investors who, under the 1996 law No. 5.2 on Temporary Regulation of Housing Conditions, are authorized to augment rents up to the “value of the rented dwelling” (art. 11).

50.                 The Committee recommends that the State party increase the stock of affordable housing units. It also recommends that the research to be undertaken on the scope and effect of housing regulation also (a) consider the impact of existing legislation on the affordability of housing, especially for disadvantaged and marginalized groups; (b) identify appropriate means against unreasonable rent levels or rent increases; and (c) assess the adequacy of the amount and eligibility requirements for housing benefits. The Committee refers the State party to its general comment No. 4 (1991) on the right to adequate housing.

51.                 While appreciating that law L38 (law amending the Social Housing Act, Social Housing Rent Act and the Rent Act) seeks to address residential segregation and enhance social cohesion in the State party, the Committee is concerned that it infringes upon rights such as the freedom of residence and the liberty of parents to choose their children’s education. The Committee is also concerned that the law is discriminatory as, among others, it introduces the categorization of areas as “ghettos” defined by the proportion of residents from “non-Western” countries thus not only resulting in discrimination based on ethnic origin and nationality but also further marginalizing them, and provides for the doubling of sentences for crimes committed in “increased punishment zones”. Furthermore, the Committee is concerned that rather than providing for support, the law introduces sanctions, such as the withdrawal of child benefit if parents do not enrol their children in mandatory language programmes or develop their Danish language skills at home (arts. 11, 10, 2(2)).

52.                 The Committee urges the State party to adopt a rights-based approach to its efforts to address residential segregation and to enhance social cohesion. In this regards, it recommends that the State party:

(a)                  Remove the definitional element of a “ghetto” with reference to residents from “non-Western” countries, a discriminator on the basis of ethnic origin and nationality;

(b)                  Assess the impact of the “Ghetto package” on affected communities;

(c)                  Remove the coercive and punitive elements of law L38;

(d)                  Repeal all provisions that have direct or indirect discriminatory effect on refugees, migrants, and residents of the “ghetto” areas;

(e)                  Identify, in meaningful consultation with concerned communities, the necessary support to facilitate their integration; and

(f)                  Ensure that evictions and rehousing respect human rights standards.

Læs mere…
23-10-2019 h

DR Dokumentar: De riges by

Mandag d. 28. oktober, kl. 20.45 på DR 1, sætter DR Dokumentar fokus på det ophedede lejeboligmarked i København, hvor det nærmest er umuligt for folk på helt almindelige indkomster at finde en bolig.
Dokumentaren følger desperate boligsøgende, en udenlandsk kapitalfond og beboere der kæmper mod kapitalfondene.

Se medlemmer af LLO fortælle om deres oplevelser og hør direktøren for LLO kommentere på forholdene i dette program.

Dokumentaren er i to dele og anden del er planlagt til at sendes ugen efter del et.

Læs mere…
Se ældre nyheder >

Brugernavn til medlemsnettet er: llomedlem

Bemærk: Alle billeder og dokumenter, der sendes via mail til os, skal være i PDF-format. Alternativt bedes du udskrive materialet og sende det pr. almindelig post. På forhånd tak!

Read here on our service in LLO
Se hvad vores medlemmer skriver om os

Tilmeld dig Nets (PBS) - vær sikker på, at dit kontingent bliver betalt, spar tid og penge og hjælp LLO. Log på medlems-nettet.

Brug af cookies på lloh.dk - læs mere her

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser